ENGLISH
Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Mini mániások -

Király Ferenc (001)
Innocenti Mini Cooper 1300 export ``German`` B39/7

Király Ferenc vagyok, 37 éves autószerelõ és a Mini Club Hungary alapítója, tiszteletbeli elnöke.
Most elmesélem, hogyan kerültem kapcsolatba a Mini Morris-szal. A történet 1975-ben kezdõdött, mikor is általános iskolás koromban egy órán épp Leiner György 1969-es kiadású Autótípusok c. mûvét tanulmányoztam. A 31. oldalon megláttam a csodát: ``kutyaól négy keréken``. Már tudtam, ez a kapcsolat hosszú távú lesz. Így lett. Még ez évben láttam egy piros/fekete Minit Budapesten. A sorsdöntõ találkozás vele egy egri kiránduláson esett meg. Egy pillanatra láttam egy narancssárga Minit könnyûfém kerekekkel, ``U``-s rendszámmal. Tiszta új volt. Itt láttam egy ``I``-s rendszámút is. A túrkevei Közlekedésgépészeti Szakközépiskolában kezdtem tanulmányaimat. Míg az osztály az elsõ könyvtári órán Ady költészetével foglalatoskodott, én a svájci Automobil Revue-t találtam érdekesebbnek. Én is prospektusgyûjtõ lettem, csak épp a Minirõl hiányzott anyag. 1976-ban a Leyland cégtõl megkaptam elsõ Mini prospektusomat. Iszonyú öröm volt. Ezután nem volt megállás. Kaptam Ausztráliából, Finnországból, Ausztriából, Olaszországból.

A típusok tanulmányozása során kirajzolódott bennem, melyik is az a modell amit a késõbbiekben elfogadnék. Míg az osztálytársaim Porsche-t akartak, én kitartottam a Mini Cooper mellett. Így lett a becenevem Cooper. A Monte Carlo Rally gyõzelmeirõl szóló cikkek az Autó-Motorban nagy hatással voltak rám. Akkoriban Budapesten elég sok Mini közlekedett. Tóth Imre és Kotán László Mini-szerelõk mûhelyében mindig akadt csemege. Lassan de biztosan összegyûlt egy 300 darabos fotógyûjtemény. 1985 nyarán a Kajáni-féle ``IX``-es Innocenti Coopert akartam megvenni. Ez nem sikerült.

1986 tavaszán Tóth Imre-bának feltettem a kérdést. Tud-e egy jó Minit eladót? A válasz igen volt. Rögvest jelentkeztem a megadott címen. ``A Minit nem hirdettük`` így a tulaj. A fotógyûjteményem bizalmat ébresztett Józsi-bá, a tulajdonos szemében. Nem rövid villamosozás után megláttam a Csodát. Piros volt, fekete a teteje és rá volt írva: Cooper. Tudtam, ez a végállomás. Hozzáérve megvizsgáltam, nézegettem a N°29-es Racing Mini Matchbox-omat. A vétel nem volt könnyû. Két pesti ``volumen``, volt Minis is jelentkezett. Karcagon nem lévén crossbar telefon, 30 km-t kellet alkalmanként biciklizni, hogy hírt halljak a Minirõl. Ekkor hirtelen szerencse folytán összeállt a vételár. 1986. június 9-én Mini tulajdonos lettem. Józsi-bá a Ferihegyi reptérnél adta át a kulcsokat. Szemében könny csillogott. Az enyémben is. Boldog voltam. És azóta is.

Karcagon mint elsõ Mini igen nagy nézettségnek örvendett. Lett garázs, alufelni, meg sok egyéb. Az állagmegóvás minden pénzemet felemésztette a hosszú évek során. A szakmai körökben Czigler-féle Miniként emlegetett járgányom jól mûködött minden körülmények között. Jártunk veteránautó találkozókra, ahol (Gyöngyösön) rendre sikert arattunk. Próbáltam kipuhatolni, miképpen jutott 1974-ben Magyarországra a Mini. A gyakorlat az volt akkoriban, hogy Ausztriából, legtöbbször az Austin, késõbb Leyland von Stahl cégtõl érkeztek a Minik a Konsumex cégen keresztül. Az enyém Németországból jött Hegyeshalomig, ahol átadták a kulcsokat. A tulaj szerint akkoriban (is) páratlan autó volt a Mini a pesti utcákon.

A Minizés életmóddá változott, a baráti társaság márkatársakból áll, és így alakult meg a Mini Club Hungary. No de néhány szó errõl a bizonyos Minirõl. A pontos típusa Leyland Innocenti Mini Cooper 1300 export. 1974 júniusi gyártású. Színe piros Rosso 74 és tinta Nero fekete. Az ``export`` jelzõ az európai kivitelt jelezte, a B39/6 sorozatszámmal. A B39/7 a German kivitelt jelöli ami több speciális felszereléssel egészíti ki a B39/6 kivitelt. Ez a kivitel messze túlszárnyalja az Mk. III-as, Mk. IV-es alap Minik felszereltségét. Ez mutatkozik meg árában is. Míg egy 850 de Luxe 44300 schilling volt, addig az InnoCooper 70350 schilling.

Remélhetõleg az 1998 novemberében elkezdett restaurálás folyamán minden részlet az eredeti Innocenti verzió jellemvonásait adja vissza.


Mûszaki adatok

Gyártási dátum: 1974. június
Gyártó ország: Olaszország, Mailand
Alvázszám: B 39/7. B 39/7 557817DGM 94630 M
Motorszám: 12 H 719x12/H/719x/12938
Színkód: Rosso 74 / Nero Herberts Standox

Felszereltség:
ˇ German kivitel
ˇ fix elefántablakok
ˇ mûagyag sárvédõperemek
ˇ Firsat 4 1/2 Jx10-es acél keréktárcsák
ˇ fekete bizonsági övek


Király Ferenc
MCH 001

Feltöltötte: Julcsi | Megnézték: 8920 vissza

Belépés


Név:


Jelszó:


Regisztráció

Szavazás

Milyen kütyün keresztül olvasod a honlapunkat?




szavazás állása és régi szavazások