ENGLISH
Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Mini mániások -

Király Ferenc (001)
Innocenti Mini Cooper 1300 export ``German`` B39/7

Király Ferenc vagyok, 37 Ă©ves autĂłszerelõ Ă©s a Mini Club Hungary alapĂ­tĂłja, tiszteletbeli elnöke.
Most elmesĂ©lem, hogyan kerĂĽltem kapcsolatba a Mini Morris-szal. A törtĂ©net 1975-ben kezdõdött, mikor is általános iskolás koromban egy Ăłrán Ă©pp Leiner György 1969-es kiadásĂş AutĂłtĂ­pusok c. mûvĂ©t tanulmányoztam. A 31. oldalon megláttam a csodát: ``kutyaĂłl nĂ©gy kerĂ©ken``. Már tudtam, ez a kapcsolat hosszĂş távĂş lesz. ĂŤgy lett. MĂ©g ez Ă©vben láttam egy piros/fekete Minit Budapesten. A sorsdöntõ találkozás vele egy egri kiránduláson esett meg. Egy pillanatra láttam egy narancssárga Minit könnyûfĂ©m kerekekkel, ``U``-s rendszámmal. Tiszta Ăşj volt. Itt láttam egy ``I``-s rendszámĂşt is. A tĂşrkevei KözlekedĂ©sgĂ©pĂ©szeti SzakközĂ©piskolában kezdtem tanulmányaimat. MĂ­g az osztály az elsõ könyvtári Ăłrán Ady költĂ©szetĂ©vel foglalatoskodott, Ă©n a svájci Automobil Revue-t találtam Ă©rdekesebbnek. Én is prospektusgyûjtõ lettem, csak Ă©pp a Minirõl hiányzott anyag. 1976-ban a Leyland cĂ©gtõl megkaptam elsõ Mini prospektusomat. IszonyĂş öröm volt. Ezután nem volt megállás. Kaptam AusztráliábĂłl, FinnországbĂłl, AusztriábĂłl, OlaszországbĂłl.

A tĂ­pusok tanulmányozása során kirajzolĂłdott bennem, melyik is az a modell amit a kĂ©sõbbiekben elfogadnĂ©k. MĂ­g az osztálytársaim Porsche-t akartak, Ă©n kitartottam a Mini Cooper mellett. ĂŤgy lett a becenevem Cooper. A Monte Carlo Rally gyõzelmeirõl szĂłlĂł cikkek az AutĂł-Motorban nagy hatással voltak rám. Akkoriban Budapesten elĂ©g sok Mini közlekedett. TĂłth Imre Ă©s Kotán LászlĂł Mini-szerelõk mûhelyĂ©ben mindig akadt csemege. Lassan de biztosan összegyûlt egy 300 darabos fotĂłgyûjtemĂ©ny. 1985 nyarán a Kajáni-fĂ©le ``IX``-es Innocenti Coopert akartam megvenni. Ez nem sikerĂĽlt.

1986 tavaszán TĂłth Imre-bának feltettem a kĂ©rdĂ©st. Tud-e egy jĂł Minit eladĂłt? A válasz igen volt. Rögvest jelentkeztem a megadott cĂ­men. ``A Minit nem hirdettĂĽk`` Ă­gy a tulaj. A fotĂłgyûjtemĂ©nyem bizalmat Ă©bresztett JĂłzsi-bá, a tulajdonos szemĂ©ben. Nem rövid villamosozás után megláttam a Csodát. Piros volt, fekete a teteje Ă©s rá volt Ă­rva: Cooper. Tudtam, ez a vĂ©gállomás. Hozzáérve megvizsgáltam, nĂ©zegettem a N°29-es Racing Mini Matchbox-omat. A vĂ©tel nem volt könnyû. KĂ©t pesti ``volumen``, volt Minis is jelentkezett. Karcagon nem lĂ©vĂ©n crossbar telefon, 30 km-t kellet alkalmankĂ©nt biciklizni, hogy hĂ­rt halljak a Minirõl. Ekkor hirtelen szerencse folytán összeállt a vĂ©telár. 1986. jĂşnius 9-Ă©n Mini tulajdonos lettem. JĂłzsi-bá a Ferihegyi reptĂ©rnĂ©l adta át a kulcsokat. SzemĂ©ben könny csillogott. Az enyĂ©mben is. Boldog voltam. És azĂłta is.

Karcagon mint elsõ Mini igen nagy nĂ©zettsĂ©gnek örvendett. Lett garázs, alufelni, meg sok egyĂ©b. Az állagmegĂłvás minden pĂ©nzemet felemĂ©sztette a hosszĂş Ă©vek során. A szakmai körökben Czigler-fĂ©le MinikĂ©nt emlegetett járgányom jĂłl mûködött minden körĂĽlmĂ©nyek között. Jártunk veteránautĂł találkozĂłkra, ahol (Gyöngyösön) rendre sikert arattunk. PrĂłbáltam kipuhatolni, mikĂ©ppen jutott 1974-ben Magyarországra a Mini. A gyakorlat az volt akkoriban, hogy AusztriábĂłl, legtöbbször az Austin, kĂ©sõbb Leyland von Stahl cĂ©gtõl Ă©rkeztek a Minik a Konsumex cĂ©gen keresztĂĽl. Az enyĂ©m NĂ©metországbĂłl jött Hegyeshalomig, ahol átadták a kulcsokat. A tulaj szerint akkoriban (is) páratlan autĂł volt a Mini a pesti utcákon.

A MinizĂ©s Ă©letmĂłddá változott, a baráti társaság márkatársakbĂłl áll, Ă©s Ă­gy alakult meg a Mini Club Hungary. No de nĂ©hány szĂł errõl a bizonyos Minirõl. A pontos tĂ­pusa Leyland Innocenti Mini Cooper 1300 export. 1974 jĂşniusi gyártásĂş. SzĂ­ne piros Rosso 74 Ă©s tinta Nero fekete. Az ``export`` jelzõ az eurĂłpai kivitelt jelezte, a B39/6 sorozatszámmal. A B39/7 a German kivitelt jelöli ami több speciális felszerelĂ©ssel egĂ©szĂ­ti ki a B39/6 kivitelt. Ez a kivitel messze tĂşlszárnyalja az Mk. III-as, Mk. IV-es alap Minik felszereltsĂ©gĂ©t. Ez mutatkozik meg árában is. MĂ­g egy 850 de Luxe 44300 schilling volt, addig az InnoCooper 70350 schilling.

RemĂ©lhetõleg az 1998 novemberĂ©ben elkezdett restaurálás folyamán minden rĂ©szlet az eredeti Innocenti verziĂł jellemvonásait adja vissza.


Mûszaki adatok

Gyártási dátum: 1974. június
Gyártó ország: Olaszország, Mailand
Alvázszám: B 39/7. B 39/7 557817DGM 94630 M
Motorszám: 12 H 719x12/H/719x/12938
SzĂ­nkĂłd: Rosso 74 / Nero Herberts Standox

Felszereltség:
· German kivitel
· fix elefántablakok
· mûagyag sárvĂ©dõperemek
· Firsat 4 1/2 Jx10-es acél keréktárcsák
· fekete bizonsági övek


Király Ferenc
MCH 001

Feltöltötte: Julcsi | Megnézték: 9402 vissza

Belépés


NĂ©v:


JelszĂł:


Regisztráció

Szavazás

Milyen kĂĽtyĂĽn keresztĂĽl olvasod a honlapunkat?




szavazás állása és régi szavazások