ENGLISH
Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

EMBEREK,
akik a Mini-t híressé tették -

Sir Alexander Arnold Constantin Issigonis (1906 - 1988).

1906-ban, az akkor még Görögországhoz, napjainkban Törökországhoz tartozó Smyrnában, megszületett Alec Issigonis. Édesapja görög, édesanyja pedig bajor volt. 1922-ben a görög-török háború miatt, amiben Görögország területeket veszít Kis-Ázsiában, családjával kénytelen Máltába emigrálni. A menekülésüket a Brit Haditengerészet segíti. Hat hónappal később, a tizenöt éves Issigonis, az időközben megözvegyült anyjával együtt megérkezik Londonba. Beiratkozik a Battersea-i Műszaki Főiskolára. A bátortalan, tanáros megjelenésű fiú rendkívül tehetséges, mindamellett elkeserítően merev és akaratos volt. Issigonis gondokkal küzdött a formális képzés során, nehezen sajátította el a matematikát, de végül megszerezte a tervezői diplomát. Egész életében bolondult a technikáért, a gépekért, az olajos dolgokért. Szerette a mozdonyokat, élvezte a repülőmodellek készítését, legjobban azonban a négykerekűek foglalkoztatták. Ezért a 30-as években átépített egy Austin Seven típusú gépkocsit, alkalmassá téve az angolok körében igen népszerű hegyi túrákra. Amikor az Austin túlterhelt motorja végleg leállt, Issigonis egy apró versenyautó tervezésébe kezdett, melyet "különleges könnyűsúlyú"-nak nevezett el. Rajzait akármilyen lapos tárgyra felvázolta, asztalterítőre, borítékra, de leginkább a tervezőasztalra. A különleges könnyűsúlyút, Issigonis és barátja George Downson együtt építette. Érdekes, de az autó készítéséhez nem használtak egyetlen elektromos eszközt sem. A végeredmény egy gyönyörűen felépített, jövőszerű jármű lett. Ez volt az első olyan versenyautó aminek nem volt alváza és a könnyűfém ötvözetű kerekek egymástól független felfüggesztéssel rendelkeztek. Az autó a II. világháború előtt és után is kedvelt volt. Házasságon nem törte a fejét, édesanyjával élt együtt.

1933-ban Issigonis a coventry-i Rootes Group cégnél vállal munkát, ahol független kerékfelfüggesztés kifejlesztését bízzák rá a Humber és Hillman autók számára. 1936-ban kezdett dolgozni Oxfordban, a Cowley cégnél. Lengéscsillapítót tervezett az N Morris 10. szériára. A független elsőkerékfelfüggesztésen és a kormánymű módosításán dolgozott, amikor munkáját a háború félbeszakította. A háború a gépesítés fokozott felfejlesztésének szükségességét hozta el, és ez kiváló alkalmat nyújtott Issigonis-nak, hogy a Morris összeszerelő-üzemében gépeket tervezzen. Az általa tervezett Salamander minitank számos szokatlan és új ötlet megtestesítője volt, melyek a későbbi gépeken is megjelentek. Számos autógyárnak dolgozik, végül a British Motor Corporation-hoz kerül. Belekezdett egy új Morris autó tervezésébe. Az első gondolata egy 6 lóerős autó volt, ami később megkapta a "Mosquito" (szúnyog) kódnevet. 1942-ben kezdetét vette a Musquito-terv. A háború előtti időszakban ez az autó nagyon mélyreható változásokat hozott új konstrukciójával és az átlagos angol kisautók körében. A végső verzió az 1948-as autókiállításon mutatkozott be Morris Minor néven és azonnal a sajtó és közönség rendelkezésére bocsátották. A Minor gyártását 1971-ig folytatták, ami a legnépszerűbb brit autóvá tette - több mint 1,6 millió készült.

1952-ben Issigonis elhagyta a Morris-t, és a coventry-i Alvishoz szerződött, ahol egy V8-as motorú nagyautó tervezésébe fogott. Az autó teljesen független kerékfelfüggesztéssel, hidraulikus kapcsolt gumirugó egységekkel büszkélkedhet, amit barátjával, Alex Moultonnal fejlesztett ki. Issigonisnak már előnye származott a gumival mint rugózó elemmel szerzett tapasztalataiból. De mikor 1955-ben az Alvis úgy döntött, hogy az Issigonis tervezte részeket nem építi bele az autóba, Issigonis otthagyta. Leonard Lord, a BMC vezetőjének kérésére Issigonis ismét csatlakozik a British Motor Corporationhoz. A Birmingham mellett található longbridge-i Austin gyárban kezd dolgozni. 1956-ban a Szuezi-válság idején fellépő energiaválság miatt szükség van egy kicsi, takarékos családi autóra. A leépült brit autógyártás miatt, amit a friss tervek hiánya okozott, rengeteg autót importáltak az országba, amelyek népszerűvé váltak. Egyre többen keresték őket, ezért a BMC vezetőségének cselekednie kellett. Lord kívánsága az volt, hogy Issigonis kezdjen bele egy progresszív terv kidolgozásának. Kis csoportot gyüjtött maga köré. Ehhez a csoporthoz tartozott Chris Kingham is, aki már korábban dolgozott vele az Alvis projekt keretében. Első feladata egy elsőkerék-meghajtású, másfél liter lökettérfogatú motorral hajtott családi autó volt, Moulton "Hydrolastic" független kerékfelfüggesztésével és funkcionális, kétosztatú karosszériatervezéssel. Ez az első jármű teljesen a próbálkozás kedvéért született, és mikor amikor Lord felkérte Issigonist egy kis autó tervezésére az előző helyére, amit mellőzött a programból. Issigonis számára fordulópontot jelentett az a probléma, hogy tervezze meg a lehető legkisebb autót, ami képes kényelmes utazást biztosítani négy felnőttnek és csomagjaiknak. 1957-ben XC9003 kódnéven elindul egy új autó kifejlesztése.

Sir Alec Issigonis 1988-ban halt meg, egy évvel a Mini 30. születésnapja elött.





















Nagy Tamás - MCH 025
1999. június 10.
Feltöltötte: admin | Megnézték: 4053 vissza

Belépés


Név:


Jelszó:


Regisztráció

Szavazás

Milyen kütyün keresztül olvasod a honlapunkat?




szavazás állása és régi szavazások